Mirjam en Janneke ontwikkelen bordspel voor Amigos Colombianos met Soroptimist en NIVO
Mirjam Schreuder en Janneke van Engen zijn fervente on doorgewinterde spelfanaten. Noem een bordspel en ze hebben het gespeeld. Maar dit is de eerste keer dat ze zelf een bordspel ontwikkelen.
Vorig jaar benaderde Frank de vrouwenclub Soroptimisten Hoorn met de vraag of ze in het kader van het 20-jarig bestaan van Amigos Colombianos een actie zouden willen doen. Zij hadden namelijk met ons 10-jarig bestaan ook een zeer succesvolle actie georganiseerd. Destijds had Frank het spel “Wereld van 25” met de Soroptimisten gespeeld. Een rollenspel over de oneerlijk verdeling van rijkdom in de wereld. Dat spel maakte destijds zeer veel indruk. Zo ontstond het idee om dit spel te vertalen naar een bordspel dat geschikt is om te spelen in familie- en vriendenkring. Voorzitter van zakelijk vrouwennetwerk NIVO, Monique Molenaar, hoorde van het initiatief en sloot zich namens NIVO aan.
Maar… zo gezegd is soms niet zomaar gedaan. Al snel kwamen we erachter dat er ontzettend veel komt kijken bij het goed ontwikkelen van een dergelijk spel. Soroptimiste Berthe van Engen haalde experts op het gebied van het ontwikkelen van spellen erbij, professioneel vormgever Zoltan Koraï, studente Communicatie en Design Mariska en mediaspecialiste Sigrid Koeleman werden erbij gehaald en onder leiding van onze penningmeester Andre Wester werden er onderhandelingen gevoerd met potentiële spellenfabrieken die het speel zouden kunnen produceren voor ons. Het spel ziet er inmiddels fantastisch uit en draagt de werktitel “Niamundo”.
Tientallen sessies werden georganiseerd met vriendengroepen en soroptimistenclubs om het spel uit te testen. Dit leverde veel positieve reacties op. Vaak kwam het gesprek op hoe belangrijk het is waar je wieg heeft gestaan als het gaat om de kansen die je krijgt in het leven.
De bedoeling is dat het spel straks via allerlei kanalen kan worden aangeschaft. Verschillende Soroptimistenclubs hebeben toegezegd om het spel onder hun leden en binnen hun netwerk te promoten. Zodra het spel op de markt komt zullen we daar vanzelfsprekend ruchtbaarheid aan geven. Wellicht een leuk idee voor de feestdagen aan het einde van het jaar. Dus houd onze social media in de gaten!